תזונה נכונה – מהי?

0
15763

תזונה נכונה היא תזונה המספקת לאדם את כל מרכיבי המזון השונים המשמשים לו כחומרי בנייה ואנרגיה המזינים את התהליכים הכימיים המתרחשים בגוף שתורמים לתפקודו הבריא. אי לכך, עלינו לשמור על תפריט יומי מאוזן, שיכלול את כל המרכיבים שהגוף זקוק להם – אבות מזון, הוויטמינים, המינרלים והמים.

ראשית כל חשוב להבין מה כולל המונח 'תזונה נכונה' ומה תפקיד של כל אחד מאבות המזון על תפקודו של הגוף שלנו. כעת אני אפרט אודות כל אחד מהמרכיבים הללו אך לאחר מכן, אני אתן לך את הפירוש הנכון בשבילי למה זה תזונה נכונה. מבחינתי, גם התיאוריה הנכונה ביותר לא שווה, אם לא ניתן להעביר אותה לחיי המעשה.

הפחמימות מורכבות מפחמן, מימן וחמצן והן משמשות כמקור האנרגיה הזמינה בגוף האדם.

החלבונים בנויים מיחידות של חומצות אמינו והם מספקים את אבני הבניין לרקמת השריר, לנוגדנים של מערכת החיסון ולבניית אנזימים שונים.

השומנים מהווים את שכבת הריפוד, הבידוד והמגן על מבנה האיברים הפנימיים וכמו כן, עוזרים בשמירה על טמפרטורת הגוף ומהווים חומר מוצא למספר הורמונים ורכיבים חשובים אחרים.

כמו כן, לוויטמינים חלק חשוב במערך תזונה נכונה. הם חומרים אורגניים החיוניים, בכמויות קטנות, לפעילותו התקינה של הגוף, להתפתחותו ולבריאותו. חלקם מסופקים לגוף דרך המזון ואחרים מיוצרים על ידי הגוף. הם חשובים לפעילות מערכת העצבים, לתפקוד מערכת החיסון ועוד.

המינרלים הם יסודות או תרכובות אנאורגניות המצויים בכמות גדולה בקליפות כדור הארץ וחיוניים לתהליכים רבים בגוף האדם. בין היתר, ממלאים המינרלים תפקיד חשוב בחילוף החומרים, בפעילות קצב הלב, בשמירה על איזון הנוזלים בגוף ועוד.

המים הם נוזל שקוף חסר צבע וריח ומהווים כ-60% מהרכב גוף האדם. המים חשובים בשמירה על נפח הדם, הם בעלי תפקיד חשוב בהובלת חומרי מזון לתאים, בהובלת חומרי הפסולת מחוץ לתאים ועוד.

כעת אני אתן את הפירוש שלי לתזונה נכונה וכיצד אני שומר על תזונה נכונה בחיי היום יום:

פחמימות – ראשית כל חשוב מאוד שתבינו שבכדי לרדת במשקל ולשמור על בריאות איתנה זה לא חשוב כמה פחמימות אתם אוכלים אלא איזה סוג של פחמימות אתם מכניסים לפה. הבחירה שלי מדי יום ביומו כמקור לאנרגיה זמינה לגוף היא צריכת פחמימות מלאות. למה הכוונה? אורז מלא, קוסקוס מלא, פסטה מקמח מלא וכדומה.

מה זה אומר בפועל? שעקב כך שהפחמימות מעובדות פחות יש צורך בזמן בישול ארוך יותר. כמו כן, יש צורך לעשות שינוי תפיסתי ולהתרגל לטעם חדש.

חשוב!! חשוב לבחור פחמימות מלאות שאתם אוהבים. במידה ותרגישו שאתם מוכרחים לסיים מהצלחת זה לא יעבוד ולכן חשוב שתבחרו במשהו שאתם אוהבים.

בנוסף על כך, פחמימה מלאה ככל פחמימה, תהפך לסוכר אם לא תצרך ע"י הגוף ולכן יש לשים לב לצרוך אותן במינון הנכון בהתאם לתוכנית שבניתם לעצמכם.

חלבונים – לאוכלי בשר – אם כבר בחרתם לאכול בשר, ההמלצה שלי היא לאכול: הודו ועוף ולהימנע מבשר בקר. אני צורך חלבון מהמקורות הבאים: שעועית לסוגיה, פול, אגוזים, פולי סויה, ביצים ודגים. דג אני אוכל פעם בשבוע.

שומנים – אל תפחדו לצרוך שומנים. הם חיוניים לתפקוד הגוף והם חיוניים לירידה במשקל. הדרך לתזונה נכונה ראשיתה בבחירת שומנים בריאים המסייעים לתפקודו התקין של הגוף. שומן בריא ניתן למצוא במקורות הבאים: סלמון, אבוקדו, שמן זית, אגוזים, בוטנים, זרעי חמניות, תירס, שמן חריע, שמן דגים ועוד.

ויטמינים ומינרלים – כפי שכבר סיפרתי לכם, אני מפקיד לאכול קערת סלט גדולה בכל יום וזאת בכדי להשיג תחושת שובע לאורך היום. מטרה נוספת שאותה אני מבקש להשיג באמצעות אכילה יומית של סלט היא צריכת ויטמינים ומינרלים סדירה. אם תוודאו שאתם אוכלים כמעט בכל יום סלט שבו לפחות 2-5 צבעים של ירקות, אתם מסודרים.

שתיית מים – אומנם 'תזונה נכונה' מעלה בנו הקשרים של צריכת מזון אך למים תפקיד קריטי בהבניית תזונה נכונה בחיינו. מעבר למה שכתבתי לגבי התפקידים הפיזיולוגיים של המים בגופנו, מבחינתי התפקיד החשוב ביותר לשמירה על משקל תקין הוא תחושת השובע המושגת באמצעות שתייה נכונה של מים. הכלל שלי הוא כזה – 4 בקבוקי חצי ליטר ביום. אחד בדיוק שאני מתעורר והשני לפני שאני הולך לישון כך שנשארים לי שני בקבוקים שעלי לשתות במשך היום. זו השיטה שלי ועליכם לברר מהי השיטה הנכונה לכם. האם פריסה של כ-8-12 כוסות ביום לאורך כל היום או שיטה מרוכזת של מים. כל אחד ומה שמתאים לו.

תזונה נכונה עבורי היא לא רק מה שאנחנו אוכלים אלא איך אנחנו אוכלים.

ישנן מס' הנחיות לביצוע שהינן בעלות חשיבות רבה המהוות, לטעמי ומניסיוני, שמהוות את עיקר התזונה הנכונה:

1. לעיסת המזון – ישנה חשיבות רבה ללעיסת המזון. יש להקפיד על לעיסה איטית וממושכת, על מנת לסייע לעיכול המזון. המזון חייב להילעס עד שמתקבלת בפה עיסה נוזלית ורק אז ניתן לבלוע אותה. אי הקפדה על כלל זה, מביאה תחלואים רבים כגון: צרבות, גיהוקים, גזים, נפיחות בבטן וכדומה.

2. פעילות גופנית – אני מאמין שלא ניתן לבצע שינוי בתחום אחד תוך הזנחת תחום אחר. אני שומע חדשות לבקרים את המנטרה שאומרת כי לא צריך לבצע פעילות גופנית כדי לרדת במשקל. מבחינה תיאורטית יש אמת חלקית בעניין אך חשבו על כך בצורה הבאה: האם באמת ניתן להכין ארוחה טובה וטעימה רק ע"י קניית חומרי גלם איכותיים? צריך גם את השף שידע להכין מהם מטעמים.

אותו דבר כאן. פעילות גופנית עבורי היא המכלול והמעטפת לשינוי התזונה ומעבר לתזונה נכונה. מבחינה פיזיולוגית, על חשיבות פעילות גופנית בחיי היום יום כתבתי רבות ואני עוד אכתוב אך אני רוצה לדבר על ההשפעה המנטלית של פעילות גופנית. כשאנו מתאמנים באופן סדיר, הראש שלנו נכנס למעין 'מצב בריאות' – כלומר יקטנו בצורה דרסטית הסיכויים שתאכלו מגש פיצה בדיוק שיצאתם מהמכון כושר וזאת לעומת מצב שבו כל היום ישבתם על הכיסא. הגישה הופכת להיות גישה בריאה יותר וזה בדיוק מה שאנחנו מבקשים להשיג. אתה מתחילים להרגיש בריא ובאופן טבעי מתחילים לאכול בריא.

3. אורח חיים בריא – השתדלו להיות רגועים, לעסוק במקצוע שאתם אוהבים, תפתחו תחביבים ותחומי עניין שמעשירים אתכם וגורמים לכם הנאה. אומנם אין קשר ישיר בין פיתוח היכולת הנגינה על כינור לתזונה נכונה אך לכך ישנה מכרעת על הרגשתם ועל השלווה הפנימית שתפתחו וזו תביא לכך שתצרכו פחות מזון נחמה ותאכלו פחות מתוך אכילה רגשית לא מודעת.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here