מה המפרק הכי תנועתי בגוף – מה הסיכונים ואיך נשמור עליו

0
1835
פריקת כתף
קרדיט PIXABAY

גוף האדם מורכב משורה ארוכה של מפרקים אשר מאפשרים תנועתיות בצורות שונות. כאשר מפרק מסוים איננו עובד בצורה תקינה, אזי שאנחנו לא יכולים לבצע את התנועה שאנו אמורים לבצע עד הסוף, בצורה נכונה, ללא מוגבלות פיזית וללא תחושת כאב.

אנחנו יכולים למצוא מפרקים לאורך כל הגוף שלנו. החל הכתפיים, לסתות, מרפקים, כפות ידיים, ברכיים, עמוד שדרה, ירך, ברך, כפות רגליים. בכל מקום יש מפרק המאפשר לנו לבצע תנועות בצורות מסוימות. לעיתים התנועה הזאת היא מלאה ולעיתים חלקית. במקרה והמפרק איננו יכול לבצע את התנועה שהוא נדרש לבצע במלואה, אזי שעלינו להקפיד על ביצוע תרגילים בשביל להחזיר לעצמנו את היכולת לבצע אותה, ובמקרים קיצוניים אזי שעלינו לעבור טיפולים ואף ניתוחים בתחום.

אחד המקרים השכיחים היא פריקת כתף. מדובר על מצב בו הזרוע שלנו מתנתקת למעשה מעצם השכם ועל כן אנחנו לא יכולים לבצע איתה את הפעולות הנדרשות. בדרך הפריקה היא בצד הקדמי ואז היד מסובבת כלפי חוץ. צריך לומר, במקרים מסוימים אפשר להחזיר באמצעות תנועות מסוימות את הכתף למקום. אך זה דורש ידע והבנה, ובכל מקרה יש צורך לבצע בדיקה בשביל לוודא שהכל תקין.

מה המפרק התנועתי ביותר בגוף

המפרק הכי תנועתי בגוף אשר משפיע באופן דרמטי על היכולת שלנו לבצע תנועות באופן חופשי, הוא מפרק סינוביאלי אשר נמצא בין היתר בכתפיים שלנו. אנחנו יכולים לראות שהוא המפרק הכי תנועתי, מאחר והוא עוזר לנו להניע את הזרוע לכיוונים שונים. קדימה אחורה, לצדדים, בתנועה שלמה או חצי תנועה, במעגלים ובכל צורה אחרת.

מדובר על מפרק הכולל סחוס מפרקי המאפשר את התנועות, קופסית מפרק, זקום ונוזל בינומיאלי. כל החלקים האלה מאפשרים לכתף לנוע כפי שאנחנו רוצים ומאפשרים לשפר ולהתאים את הפעולה בין עצמות המפרק.

מה הסיכונים שמפרק זה מתמודד איתם וכיצד נוכל לטפל בהם

כאמור, פריקת כתף זו דוגמא טובה לסיכון שיש למפרק באזור הכתף אך הוא בהחלט לא הסיכון היחידי שהוא מתמודד איתו. חשוב לציין רק, מצב של פריקת כתף מוכרת יותר אצל חבר'ה צעירים, בעיקר כאלה העוסקים בפעילות גופנית מאומצת, כתוצאה מחבלות שונות, וכן מדובר על תופעה נפוצה לא פעם בקרב מי שחווה תאונות דרכים מסוגים שונים.

מעבר לכך, אנחנו יודעים שמפרק זה מתמודד עם כאבים חוזרים ונשנים בכתפיים וכן חוסר יציבות שעלולה להיגרם עם השנים, בין אם זה כתוצאה משחיקה, עומסים, שימוש לא נכון ויציבות לא טובה.

בכל אחד מהמקרים אפשר לטפל בעזרת אנשי מקצוע, פזיותרפיסטים ורופאים מומחים באורתופדיה  אשר מתמחים בעבודה עם כתפיים, אחרי תהליך אבחון, ובאמצעות בדיקות וצילומים המאתרים את אופי ומידת הנזק, ואז ניתן להחליט האם הטיפול ידרוש שימוש בתרגילים פיזיותרפיים בלבד או שמא, יהיה נדרש להשתמש בתרופות או בהליך כירורגי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here